Writers archive

I forlængelse af Erik Juuls indæg "Nej til pænhedens tristesse" i Arkitekten Nr. 7 juli 2013 kommer her en billedserie fra omtalte vej.

LAURA STAMER

Jeg har en gang kommet til at sige, at en fotograf skal kunne lave gode billeder i al slags vejr. Det kan man også, det kommer bare an på, hvad billederne skal bruges til. Har man frie tøjler til at fortolke arkitekturen, kan vejret spille overraskende ind.

Der kan være noget poetisk over gråt-i-gråt, noget truende smukt over en tung regnvejrshimmel, og med et hvidt snevejrstæppe kan man være heldig at dække over brune vintergræsplæner.

LAURA STAMER

Siden jeg var på udveksling på Högskolan för Fotografi i Gøteborg, har jeg arbejdet med arkitekturen som grundlag for iscenesættelse. Hvordan jeg med mit blik kan anskue rum og bygge videre på stedets betydning. I Gøteborg lavede jeg projektet Alment rum, som handlede om det mellemrum i byen, vi dagligt passerer uden at hæfte os ved, og som ikke bidrager med nogen stor oplevelse i vores hverdag. Gennem fotografierne bliver beskueren provokeret til at give en betydningsløs arkitektur mening eller historie, og rummene kan derigennem omdefineres eller betragtes udfra en ny personlig vinkel.

LAURA STAMER
I en serie interviews taler jeg med arkitekturfotograferne Jens Lindhe, Christina Capetillo og Adam Mørk om, hvordan de hver især arbejder med arkitekturen som motiv, og hvilken styrke der ligger i selv at være uddannet arkitekt.
LAURA STAMER
I en serie interviews taler jeg med arkitekturfotograferne Jens Lindhe, Christina Capetillo og Adam Mørk om, hvordan de hver især arbejder med arkitekturen som motiv, og hvilken styrke der ligger i selv at være uddannet arkitekt.
LAURA STAMER
I en serie interviews taler jeg med arkitekturfotograferne Jens Lindhe, Christina Capetillo og Adam Mørk om, hvordan de hver især arbejder med arkitekturen som motiv, og hvilken styrke der ligger i selv at være uddannet arkitekt.
LAURA STAMER

DTU er i øjeblikket i gang med en større transformation mod et campus 2.0. Denne udvikling bliver dokumenteret gennem “før, under og efter”-billeder, dels til arkivet over de historiske bygninger, som Eva og Nils Koppel var hovedarkitekter på, dels for at fortælle historien om hvad arkitektur gør for et studie- og forskningsmiljø både i den store og lille skala.

LAURA STAMER

En af de ærgelser, man kan have som fotograf, er når man ikke kan fuldføre et projekt. Det kan der være mange årsager til: en projektleder skifter job, strategier ændres, der skal spares på udgifterne. Nogle kulsejlede projekter er nemmere at trække på skuldrene over end andre. Men når fotografierne rummer et potentiale, der rækker ud over det konkrete projekt, er det forbundet med en vis frustration.

Langsomt synker billederne dybere ned i arkivet med ikkeanvendte fotografier og mister deres aktualitet.

LAURA STAMER
Hvad er et hus uden et vindue? Der er blevet skrevet meget om vinduets betydning: for indeklimaet, for vores humør og velbefindende, for forståelsen af ude og inde. Jeg oplever, vinduet gemmer på en hemmelighed. Ved hjælp af gardinet eller rudens mathed sløres udsigten helt eller delvist, jeg kan gemme mig fra omverden, være uset. Vejrets forandring, solens direkte stråler, gråvejrets tyngde gør at oplevelsen af vinduet aldrig er ens. Mine drømme tager afsæt i vinduet. Her står jeg og længes ud. alle fotos © Laura Stamer
LAURA STAMER

I forbindelse med min bog Hjemlige billeder, der udkom i 2010, besøgte jeg frilandsmuseer rundt om i verden bl.a. i Rusland. Frilandsmuseet i Rusland er beliggende på øen Kizhi i Lake Onega ca. 68 km fra byen Petrozavodsk. En del af frilandsmuseet består af to kirker, der er på UNESCOs liste over Verdensarv, begge kirker er udelukkende bygget i træ omkring 1700.

LAURA STAMER

Pages