Roskilde Festival: Kunstneren

Roskilde Festival: Kunstneren

  • Waste Service Tea Bar på Roskilde Festival. Foto: Jesper Pagh
  • Anja Franke og gæster på Roskilde Festival. Foto: Jesper Pagh
  • Anja Frankes grundmønster. Foto: Jesper Pagh

Under en hvid teltdug i Roskilde Festivals Social Zone står tyve mildest talt utrænede porcelænsmalere og prøver sig selv af med ultramarin maling på hvidt porcelæn fra Herlev. Ved siden af står kunstneren Anja Franke, der står bag Instant Herlev Institute, som har iscenesat denne Waste Service Tea Bar, sammen med kuratoren Marie Bruun Yde og betragter et voksende stel med mange varianter af det grundmønster, Anja Franke har lavet, og som festivalgæsterne kan tage udgangspunkt i. Festivalgæsterne bliver inviteret til at slå et smut forbi, dekorere en kop, en tallerken eller et fad, og efterfølgende får de en kop te som tak. Porcelænet indgår derefter i et globalt testel sammen med hundredevis af andre dele fra andre lignende performances. 

”Det hjemlige, traditionelle testel, som går i arv i familierne, er nu blevet til noget andet. Her er vi i gang med at producere et nyt stel, og derigennem skabes en form for fællesskab herude i det offentlige rum, hvor Instant Herlev Institute også selv skaber et rum i kraft af nogle plastickasser og træplanker, hvor folk simpelthen slår sig ned”, forklarer Anja Franke. ”Der er ikke én kop eller tallerken eller fad, der ligner hinanden, selvom de har det samme udgangspunkt”, siger hun videre. ”Det er kunst, men det er også en undersøgelse – en site-undersøgelse. En undersøgelse af steder, samtidig med at vi holder fast i en problematik omkring det offentlige og det private rum. Hvad kan vi gribe ind over og hvad er det for nogle grænser, vi kan arbejde med? Objekterne der bemales i Waste Service Tea Bar kommer fra det private hjem, og henover dem foregår nu en kommunikation, en handling og en dialog, som skaber en form for fællesskab". Objekterne er altså således blot en anledning til interaktion. ”Det er derfor, det bliver et spisestel”, siger Anja Franke: ”Det er et meget banalt objekt, der er valgt til at få fremkaldt kommunikation. Når man snakker sammen i parcelhuskvarteret, snakker man om græsslåmaskiner, må jeg låne din skovl osv. hen over hækkene. Det skaber simpelthen samfund. Det skaber en kultur. Det er det vi gør her, på samme måde.”

Marie Bruun Yde fremhæver, at det også er et bæredygtigt projekt. ”Normalt ville man jo bare smide det her ud, men det at gøre et eller andet ved dem, ændrer også blikket på dem. Det er en måde at give koppen ny værdi.”

Alle kopperne er blevet smidt ud fra hjem i Herlev, og Anja Franke beskriver, hvordan det også handler om at tage et mikroobjekt fra et enkelt hjem og gøre det til en del af et meget stort makroobjekt, som det samlede stel bliver. ”Og hver gang de kommer og maler en kop eller en tallerken, får de en kop te. Det er også en gestus, at man både får noget, men også giver noget.”

Efter festivalen tager Anja Franke al porcelænet med hjem og brænder det, og så bliver det til en ny udstilling på Copenhagen Art Festival, hvor Instant Herlev Institute laver en ny Waste Service Tea Bar, hvor man kan komme og male og få serveret te af det nye testel, som er blevet produceret på Roskilde Festival. Derefter tager stellet videre til Berlin, hvor det bliver udstillet på Extreme Crafts, hvor der også bliver lavet en Waste Service Tea Bar. Stellet vokser altså hver gang det bliver udstillet et nyt sted, og til september bliver der serveret te af stellet på MAK Center i Los Angeles.

Jesper Pagh

Tilføj kommentar