leder 12 - LIGE NU I NORDHAVN

leder 12 - LIGE NU I NORDHAVN

  • The Silo COBE, Nordhavn
Temaet “Kritisk by, liveability under lup” har kørt i Arkitekten nr. 11 og nu i nærværende nummer 12.
Ordet ‘kritisk’ er valgt med omhu, fordi der er behov for, at
vi kontinuerligt forholder os debatterende og spørgende til de mekanismer, som
bestemmer, hvordan byer indrettes og udvikles. Hvad angår resultaterne, er der også
grund til diskussion – for det er jo en måde at blive bedre og klogere på til næste gang.
Nordhavn, som man kan se den lige nu i november/december, er efter min opfattelse
et udtryk for, at faglig debat og kritik er med til at forbedre det byggede miljø. I Århusgadekvarteret,
hvor al boligjord er udsolgt, med de to boligsiloer, det nye parkeringshus
med konditag, de mindre rækkehuse, mixet mellem nyt og gammelt m.m., er der
ved at opstå et interessant typologisk og bygningsmæssigt blandet byrum. Ikke som
vi kender det fra den gamle by, men på de præmisser, som man bygger efter i dag.
Ensartede store flader med vinduer i forskellige formater, vildt udkragede altaner,
lidt for smalle gaderum visse steder og hylende vind præger billedet, men klodserne
og kasserne og stængerne og cylindrene er rarere at bevæge sig rundt imellem, end
man har vænnet sig til i f.eks. Aarhus Havn, Ørestad og Tuborg Nord. Den udvikling
skyldes i høj grad, at faget igennem mange år har debatteret og kritiseret udviklingen
og byggeriet i de to ældste af sidstnævnte områder, og at man er blevet bedre til at
bygge ny by og sætte mål og betegnelser på et større spektrum af skalaen, i hvert
fald lige nu i Nordhavn.
‘Man’ er mange, men det er helt klart, at arkitektkonkurrencer og en løbende kvalitetssikring
er to vigtige elementer i spillet om byen.
 
Hvad der savnes, er en mere overordnet politisk debat om, hvorfor byggeri i havneområder kun skal reserveres til
velhavere og p-huse med havudsigt, og hvorfor alt skal manicureres,
 
som Kristoffer Lindhardt Weiss blandt mange andre problemstillinger fortsætter med at undersøge
i denne udgivelses tema.
 
Martin Keiding

Tilføj kommentar