kritisk klumme - Hvor går grænsen?

kritisk klumme - Hvor går grænsen?

  • Estudio 3.14
  • Estudio 3.14
  • Estudio 3.14
Skal arkitekter bidrage med deres kreativitet ved at pakke politisk gru ind i gode intentioner? Torsdag den 23. marts deltog jeg sammen med tre andre arkitekter i P1 Morgens lidt provokerende juleleg: Hvordan ville du som arkitekt byde ind på opgaven om at udføre Trumps mur?

Som arkitekter er vi vant til benspænd – faktisk er der ikke noget, vi er mere skolede i end at aflæse, vende og dreje, tilføje og dobbeltudnytte for at skabe arkitektur med merværdi. Vi kan få forbrændingsanlæg til at blive til skibakker – banker til at give byrum fra sig og p-huse til at blive til udflugtsmål. Selvfølgelig kunne Trumps mur også komme under kreativ behandling med merværdi som ambition, når den nu alligevel skal bygges. Hvis Trump havde lyttet med den morgen, kunne han da også have fået nogle gode ideer til at udnytte sin fæstning til mere end blot at holde nogen ude; kødkvægsproduktion, energi-akkumulerende væg, boliger, spejlflade, brug af lokale materialer – alt sammen skånsomt tilpasset landskabets variation på den over 3000 km lange strækning. Uanset om vi arkitekter er sindssygt dygtigte til at se muligheder i alverdens benspænd, er de fleste arkitekter nok enige i, at vores ukuelige kreativitet her ville støde panden mod en etisk mur, og de fleste ville sikkert takke nej til opgaven. 

Men legitimerer vi alligevel muren ved overhovedet at gå ind på præmissen om at skulle forholde os til Trumps gale værk? Eller får vi netop mulighed for at udstille, billedliggøre og debattere murens fysiske virkelighed, der uanset udformning vil pløje gennem liv, landskaber, flækker og floder? 

Den mexicanske tegnestue Estudio 3.14 kom i efteråret med et anderledes svar på opgaven. De har netop brugt arkitekturen til at “give folk muligheden for at se det politiske forslag i al sin vidunderlige perversitet!”, som tegnestuen skriver på deres hjemmeside. Estudio 3.14 foreslår en gigantisk mur i hylende pink. Med en hilsen til hjemlandets berømte arkitekt Luis Barragán bruger tegnestuen mesterens formsprog og farvesætning som symbol på og fejring af den mexicanske sjæl. I en serie visualiseringer folder de muren ud og illustrerer, hvordan den skærer sig gennem byer og landskaber som en gigantisk pink barriere. Mod syd er siderne lodrette og uigennemtrængelige, mens muren mod Trumpland i nord terrasserer sig ned i et generøst amfilandskab til ophold og skue over egne og andres horisonter. Vi er vant til at se kunstneres reaktioner på politiske udsagn, men det er ikke så ofte, at arkitekter benytter sig af fagets visuelle redskaber til at komme med samfundskritiske kommentarer.

I New York protesterer den kinesiske kunstner Ai Weiwei ved at opføre 100 hegn under titlen “gode hegn skaber gode naboer”. Den britiske kunstner Banksy har åbnet Walled Off i Betlehem – et hotel og galleri, der ligger klos op ad en mur med samme funktion som Trumps. I salonen, indrettet i bedste colonial style, kan man nyde sin morgenbuffet i første parket til betonmuren.

Selv IKEA er kommet med et samlesæt med glimt i øjet. Trump kan bare køre ud i DC’s outskirts og købe et par 1000+ kasser med "Börder Wåll” – så skal det nok gå snabbt med at bygge muren. I forlængelse af opfordringen til flere arkitektkritiske røster i samfundsdebatten kunne vi fagfolk med fordel skæve lidt til vores mexicanske kollegaer.

Ud over at tage bladet fra munden og blande os verbalt i debatten ligger der et kæmpe potentiale i at visualisere konsekvenserne af politiske beslutninger.

Vi kan være med til at perspektivere, udfolde og skabe en debat ved hjælp af det billedsprog, som vi er vant til at benytte os af både verbalt og ikke mindst visuelt. Med hensyn til Trump og det føromtalte benspænd har vi, efter min mening, brug for, at muren bliver opført i al sin gru uden alverdens gode ideer og æstetik, der kan dække over dens ubarmhjertige funktion. 

P1 morgen fra d.23.03.2017 kan høres her. De andre medvirkende var arkitekterne Mikkel Friberg/ PLH, Kristina Jordt Adsersen/ MUTOPIA, Sara Buhl Bjelke/ BCVA

Sara Ettrup

Tilføj kommentar