Muligheden for masseproduktion og montagebyggeri har i tillæg påvirket økonomien; den tid, det tager at forrente investeringer, er dramatisk forkortet. Det samme er de byggede strukturers forventede levetid. Selv om vi finder undtagelser fra denne regel, er det generelle billede alligevel, at det, som bygges, ikke længere forventes at stå i århundreder. Det skal nu kun holde den tid, det tager at få de investerede penge tilbage. 

rikke stenbro

Eksempelvis er de fleste af de supersygehuse, som bygges i disse år, forvaltningsmæssigt regionale, men de indeholder en stor procentdel af statslige midler. Og de er på alle måder institutioner, hvor kunsten potentielt kunne have stor betydning og effekt. Det blev slået fast i den inden for faget nybrydende undersøgelse Helende Arkitektur fra 2009, som viste, at faktorer som bl.a. lys, luft, materialer og farver på hospitaler har indvirkning på både patienternes, de pårørendes og personalets velfærd.

Nina Wöhlk

For hovedstadsområdets vedkommende alene er der omtrent 500.000 kvadratmeter ledige kontorarealer lige nu.1 De er dyre at have liggende, og visse investorer konverterer den ældre del af kontormassen til boliger, men næppe for fattige studerende. Ifølge en kortlægning af tomme offentlige bygninger udført af Udlændige- og Integrationsministeriet2 er der pr. november 2016 et samlet bygningsareal på omkring 415.000 kvadratmeter til rådighed, med daginstitutioner, skoler og gymnasier som de mest dominerende bygningstyper.

Martin Keiding

Når offentligheden over natten præsenteres for visualiseringer af en fremtid der ser ud som var den allerede bygget, og når en enstemmig borgerrepræsentation uden videre spørgsmål vender tomlen op. Så er det forventeligt og berettiget med en reaktion fra offentligheden.

Morten Birk Jørgensen

On Christmas Eve I walked from Trianglen to my office, near Sankt Hans Torv. The short ascension got me thinking about something that troubles me in recent architecture in Denmark. Namely, the disappearance of the structure. Or more precisely, the divorce between structure, façade, volume and space.

Nathan Romero Muelas

Pages